Velg et solid marked
Et svært viktig punkt under planlegging av din nye bedrift er hvilket marked du skal satse på. Kanskje har du det allerede klart, kanskje har du aldri vært i tvil om hvilket marked du vil prøve deg på. Eller kanskje du rett og slett bare vet at du vil starte for deg selv, men ikke helt hvilken ende du skal begynne i.
Først og fremst må du kikke litt inn i deg selv og prøve å kartlegge hva dine mest positive egenskaper er, og hvordan du kan utnytte dem best mulig i din nye bedrift. Dersom du allerede har et fagbrev eller en utdannelse er jo dette et godt sted å starte, men det er også viktig at du tenker på mer personlige sider ved deg selv som kan være med på å legge grunnlaget for en god business.
Når du leter etter markeder å sikte deg inn på, er det mange ting du bør tenke på. I tillegg til dine egenskaper og hva du ønsker å holde på med, er det også viktig at du velger et marked som er relativt trygt å satse på – med mindre du liker å leve med veldig høy risiko, så klart. Del gjerne også inn markedet ditt geografisk.
Nå som det popper opp kafeer i øst og vest er det kanskje fristende å prøve seg på det, men husk da at du må skille deg ut fra mengden for å virkelig gjøre suksess. Kravet til kvalitet er også høyt i denne bransjen. Kanskje er du en habil fotograf? Du kan tjene penger både på å ta bilder, og ikke minst ved å selge ferdigfremkalte bilder som du selv har tatt på fotolerret. Et annet marked som har tatt seg opp de senere årene er bruken av faglige veiledere for elever utenfor skoletid. Har du aktuell kompetanse kan dette være et morsomt og spennende alternativ. I en hektisk hverdag bør du også tenke på ting som folk ikke har tid til å gjøre selv. Profesjonelle hundepassere gjør det stort i visse områder, og dette passer perfekt for dyreelskere. Matvare- og oppskriftstjenester har også blitt mer populære jo mindre tid folk har til overs for å tenke ut disse tingene selv.